Elektrokolo v praxi

V posledních letech si ze mě kamarádi a rodina dělali srandu, že jim svým kolem dělám ostudu. Mělo už svých 23 let (a tehdy stálo kolem 3000 Kč za “normální horské kolo s šestikolečkem vzadu”). Vzhledem je k nerozeznání od kol zaparkovaných před Amsterdamským vlakovým nádražím, jen bez blatníků.

Parkoviste kol v Amsterdamu

Parkoviste kol v Amsterdamu

 

Ale já neměl žádnou motivaci a důvod kupovat nové kolo za 10-15.000, které je sice hezčí, ale jinak prakticky stejné. Impulsem se stal třetí rok tahání dětského vozíku za kolem. Kdo zkusil, chápe. Každý sebemenší kopeček je výrazně znát, a tam kde všichni jedou v klidku a relaxují, já makal jako černej. A tak jsem po pár letech opět kouknul, kam dospěla elektrická kola.

Výběr kola a motoru

Po týdnu intensivnějšího studování problematiky a konzultace s pár znalci bylo rozhodnuto – žádný pohon v náboji zadního kola (první volba), ale středový pohon, ideálně motor Bosch nebo Yamaha. Zde pomohl twitter a já dostal tip na p. Hrdličku z VoiceBike Olomouc. Náhodou jsem jel druhý den kolem, stavil se tam, obhlédl kola a nechal se poučit o trendech posledních 25 let, 26-29” kol a reálných zkušenostech s Bosch pohony. A dostal skvělou nabídku na jejich kolo Volume MTB Bosch 9 SPD Disc s Bosch Active Line motorem (existuje ješte o trochu silnější verze Bosch Performance Line). Pokud mu budete volat, odkažte se na mě, máte šanci na dobrou cenu také.

Po marných pokusech si v okolí Prahy obdobné kolo půjčit (je sezóna, kol je málo a většina rok 2013 a starší. Ja chtěl zkusit model Bosch 2014+) jsem zariskoval, kolo koupil. A trochu si zadělal na problém, protože dceři se odvoz ze školky zalíbil natolik, že ho teď musím absolvovat téměr denně. Odladil jsem alespon připojení vozíku a montáž sedačky. A vyrazil na pořádný výlet na Šumavu.

Popis Bosch

Bosch má po 2 generacích motorů a 6 letech zkušenosti skvěle promakaný zážitek. Motor pomáhá pouze, když šlapete a to takovou tolik, jak intensivně šlapete. Takže výsledný pocit je jako jet na kole, když vám zezadu někdo lehce (či více) pomáhá. Náběh pomoci je absolutně hladký a přirozený. Další výhodou středového motoru je vyšší efektivita pomoci, protože motor využívá převodu na přehazovačce a pracuje obvykle v optimálních otáčkách (a více tak pomůže v prudkém kopci). Motor – zde platí pro Active Line – má 4 režimy pomoci – Eko (motor pomáhá 40% silou, kterou šlapete do šlapek), Tour (100%), Sport (150%) a Turbo (225%). Performance má o trochu vyšší kroutící moment (v Turbu přidání 275%). Při prvních jízdách jsem výrazný rozdíl mezi Sport a Turbo necítil, ale pravdou je, že jsem téměř nemusel zapojit svaly, stačilo točit šlapkama ;-).

Samozřejmě se dá jet i bez pomoci motoru (btw. vždy při rychlosti nad 26km/hod). “Odpor” motoru není žádný (odpojí se), ale váha kola (resp. motoru a baterie) je znát.

 

Praxe

V rámci dobývání 101 vrcholů ČR jsme vyrazili na Plechý a absolvovali cyklovýlet Stožec – Plešné jezero – Jelení a zpět. Slabých 29km s převýšením 500 výškových m, 90% po asfaltu. Z Plešného jezera jsme ješte vystoupali na Plechý, ale to již bez kol.

Screen Shot 2015-06-13 at 17.22.46

Tohle byla aktuální sestava. Z hlediska váhy  kolo (20kg), já (96kg), vozík (asi 14kg) naložený tak 5kg věcma, sedačka (4kg) a dítě (17kg). Celkem 156kg. Připouštím, že jsme vzbuzovali docela rozruch. Dříve jsme většinou jezdili jen z vozíkem, ale Lucce se hodně zalíbílo jezdit i na sedačce, tak jsem vzal oboje a ve vozíku jela jen menší část cesty.

Kolo

Drtivou většinu trasy jsem jel na režim “Eko”. Pro mě ideální režim, kdy nejsem výrazně rychlejší než zbytek skupiny a musím se trochu snažit. Přesto je pro mě jízda (i s nákladem 40kg) pohodlnější a snažší, než pro normální kola. Do většího kopce (kousek pod Plešným jezerem, kde tak půlka lidí kolo tlačí) Eko pořád v pohodě. Přidal jsem na Sport, pokud jsem ještě někomu pomohl a potlačil ho rukou. To už pocitově jel motor na 100% (ukazoval 80%, ale ani na Turbo nepřidal téměř nic).

Po 12km do kopce (hodina pohodové jízdy) zbývalo 80% baterie. Dalších asi 8 km bylo z kopce a 8 po rovině či mírně do kopce (celkem asi 100m převýšení). Pár km před koncem zmizela další čárka a zbývalo 60% kapacity baterie. Poslední 3km jsem trochu přidal na tempu i na pomoci (Tour režim) s cílem ubrat další čárku. Marně :-).

Odhad dojezdu na baterii se liší podle vybraného režimu, ale i tak má nejspíše Bosch prediktivní algoritmus s analýzou dosavadní jízdy. V kopci na Plešné jezero jsem měl na Eko max. dojezd kolem 50km, 3 km do konce po 5km z kopce a 3km po rovině, s kapacitou 60% jsem měl dojezd na Eko 60km 😉

Závěr

Jsem nadšen. Vše začalo skvělým přístupem p. Hrdičky z VoiceBike a skončilo nadšením z kola, jeho charakteru, výkonu a použitelnosti. Výlety s elektrokolem – ať s dítětem či bez – jsou mnohem více pohodové, já si je rozhodně více užívám a má vážnou obavu, že koupě ještě jednoho nás nemine.

Následovaná mnohem častějšími a delšími výlety.

Pokud vás zajímá něco, co jsem nenapsal, ptejte se v komentářích.

 

PS: Pan Hrdlička o tomto článku nic netuší (ale dám mu o něm za pár dní vědět) a rozhodně nebyl důvodem pro obdrženou slevu.

print

5 thoughts on “Elektrokolo v praxi

  1. děda says:

    To je prekvapko. Elektro kolo. Je vidět, že jsi rychle pochopil jeho přednosti. Jak jezdím s XIC,tak tam jsou už 2 roky 2 el kola. Ale ženy s nim bojují. Hezke počasí.DDěda a Květa.

  2. pro pražáky doporučuju ekolo.cz – na vltavský, majitel jakub dittrich je průkopník elektrokol v čr

    • michal says:

      Souhlas, maji dobre zasobenou pujcovnu a skvely prozakaznicky pristup

  3. Jakub says:

    Pekny report, lec je nutne mit na pameti, ze prvnich 50% kapacity baterie neni stejnych jako zbyvajicich 50%. Takze pro delsi trasu v teto zatezi voz nabijecku 🙂

    • michal says:

      jo, to trochu cekam, ale nemam jeste vyzkouseno. Jen jsem jeste nemel prilezitost to vyzkouset. Ale na nejblizsim vyletu by to melo vyjit 😉

Comments are closed.