Představte si klasického najatého ředitele řídícího zahraniční stavební firmu, jedničku na trhu. Jeho jméno je Dan Ťok a firma se jmenuje Skanska.
Skanska v roce 2008 vyhrála výběrové řízení na stavbu silnice R7 v úseku MÚK Droužkovice – MÚK Nové Spořice ve výši 2.2mld Kč, jejichž podstatná část se realizovala v roce 2010. Peníze si rozdělilo konzorcium firem Skanska (71.5%, 1.57mld Kč), Geosan Group (18.5%, 407 mil. Kč) a EDS (10%, 220mil Kč).
O dva roky později, 17. června v roce 2010, společnosti uzavírají novou konsorciální smlouvu. Skanska se dobrovolně vzdává 16,5 procenta ze zakázky (stavba mostu) a přesouvá je do Geosan Group. Tedy ze 71,5procentního podílu je podíl Skansky náhle jen 55 procent (podíl na projektu 1,21mld Kč) a Geosan má 35 procent.
Geosan získává peníze navíc, ale místo aby začal sám stavět, obratem si zpětně objednává výstavbu stejného mostu na R7 od firmy Skanska. Jenže už za cenu nižší o přibližně 100 milionů Kč.
Laicky řečeno, Skanska vyhrála zakázku na stavbu mostu za 300 mil. Kč. Tuto zakázku přenechala Geosanu, který most obratem nechá postavit firmou Skanska za méně než 200 mil. Kč.
Tzn. že touto formální operací ředitel Ťok připravil firmu Skanska o 360 mil. Kč tržeb (15% tržeb z této zakázky) a o zisk minimálně 100 milionů Kč. Je zřejmé a nepochybné, že cílem bylo vyvést prostředky ze společnosti Skanska ven. Zda za účelem úplatku nebo obohacení Dana Ťoka či jiných osob nevím. Ale taková operace na hraně zákona je absolutně neobhajitelná obchodně, eticky a morálně.
PS: všechny uvedené kroky a podepsané smlouvy se uskutečnili za působení Dana Ťoka ve funkci ředitele společnosti Skanska a po interním auditu firmy Skanska vedeného ze zahraničí byly podobné operace striktně zakázány.
Kodex společnosti Skanska
Společnost uplatňuje „politiku pěti nul“ (five zeros), která zahrnuje:
- Žádné ztrátové projekty – vyhýbání se nepřijatelným finančním rizikům díky obezřetnému
výběru a řízení projektů- Žádné ekologické nehody – minimalizace negativních dopadů na životní prostředí
- Žádné pracovní úrazy – velký důraz na zajištění bezpečnosti zaměstnanců, dodavatelů i
veřejnosti v okolí staveb- Žádné etické prohřešky – nulová tolerance vůči úplatkářství či porušení hospodářské
soutěže- Žádné reklamace – snaha o co nejvyšší kvalitu a spokojenost zákazníků
Zdroje:
Švédští auditoři upozornili na možnou korupci v české pobočce Skansky. Firmě tehdy šéfoval Ťok
Ťok věděl o uplácení, říká někdejší šéf oddělení vnitřního auditu Skansky
http://is.muni.cz/th/321169/esf_b_a2/bakalarska_prace_Sojak.txt
http://www.dalnice-silnice.cz/R/R7.htm
Myslím, že rozdíl v tržbách byl jenom těch cca 100 mil.(předpokládám, že tu nižší cenu fakturovali), ale to na věci nic zásadního nemění…
Ano, koncove tomu tak +- je, ale prvnim krokem bylo “zdarma” prevedeni zakazky v rozsahu 300 mil. na jinou firmu. Nezvykle, ale umim si to predstavit (napr. nedostatek kapacit a hrozici pokuta). Ale v zadnem pripade nedava smysl, aby se stejna zakazka obratem do Skanska vratila a Skanska za ni dostala o 100 mega mene. To je proste vyvedeni penez ven, navic pruhlednym, primitivnim a idiotskym zpusobem.
Zajimave,ze dokud byl Tok prostym reditelem, nikdo ani nespitl. Dokonce i auditor se pod prislusny audit bez namitek podepsal. Pritom uz od dob Libora Novaka zrejme existuje cosi jako omezena odpovednost za chyby v hospodareni 😉
Jeden z auditoru je hlavnim zdrojem teto zpravy ČRo. A zpravu oficiálně podepsali takovou, aby to nezpůsobilo trestní stihání firmy či jejich představitelů. Až pocud to chápu (ač se mi to nelibí).
S čím mám problém o úroveň vyšší je fakt, že takový človek dělá šéfa státního resortu v oblasti, ve které dosud takovýmto způsobem úřádoval.
Ať si zůstane v soukromé sféře, či dělá kastelána na nějakém hradě, ale na ministerstvu dopravy nemá co dělat.